Luova kaaos ja järjestys

Oppisopimuskoulutuksen ja kontekstuaalisen oppimisen filosofia, teoria, periaatteet ja käytäntö

  • Kirjailija: Juhani Räsänen
  • Sidosasu: sidottu, kovakantinen
  • Kieli: suomi
  • Koko: 170 x 245 mm
  • Julkaistu: 7/2025
  • Sivumäärä: 336
  • ISBN: 9789527598887

Lisätietoja

9789527598887

Saatavuus: Varastossa

100 items in stock

36,00 €

Juhani Räsänen on pitkän linjan  kasvatustieteen maisteri, ylitarkastaja, oppisopimusjohtaja emeritus ja tietokirjailija. Neljän vuosikymmenen ajan hän on murtautunut koulutuksen rajoihin kaikilla asteilla ja rakentanut rohkeita, innovatiivisia oppisen teoreettisia ja käytännöllisiä malleja. 
Tässä teoksessa hän syventyy oppisopimuskoulutuksen ja kontekstuaalisen oppimisen ytimeen, pohtien, miksi perinteiset teoriat ja käytännöt usein kohtaavat kaaoksena – ja miten tästä kaaoksesta voi löytyä aito oppimisen järjestys. Kirja jakautuu yhteentoista kirjaan, jotka vievät lukijan filosofisesta pohdinnasta konkreettisiin toimintamalleihin. Se on kriittinen tutkimus ammatillisen koulutuksen, erityisesti oppisopimuskoulutuksen, yhteiskunnallisesta merkityksestä ja kehityksestä.
Kirja käsittelee oppisopimuksen historiaa, nykyhaasteita ja tulevaisuuden mahdollisuuksia politiikan, talouden ja pedagogiikan näkökulmista. Se nostaa esiin näkymättömiä epäkohtia ja tarjoaa kehityssuuntaisia ratkaisuja. Oppimista tarkastellaan laajempana kuin pelkkänä tiedon hankintana: se nähdään yksilön kokonaisvaltaisena kasvuna. Teos käsittelee oppisopimuksen taloudellisia, poliittisia ja kulttuurisia ulottuvuuksia sekä työskentelyä valtahierarkian ja kehityshierarkian ristiaallokossa.
Erityinen huomio kiinnittyy Keski-Uudenmaan oppisopimuskeskuksen tutkimukselliseen kehitystyöhön ja sen valtakunnalliseen merkitykseen. Kirja kuvaa, kuinka arviointikäytännöt ja oppimisympäristöt voivat joko tukea tai estää osaamisen kehittymistä. Läpäisevinä teemoina kulkevat yhteisöllisyys, eettisyys ja voimaannuttavuus. Teos yhdistää teorian, käytännön ja empiirisen tutkimuksen uudella tavalla, muuttaen ammatillisen koulutuksen ja oppisopimuksen viitekehystä.

Se tarjoaa syvällisen näkökulman oppimisen kehityshierarkiaan ja haastaa lukijan pohtimaan, miten hierarkioita voidaan uudistaa ja johtaa kohti kestävämpää, merkityksellisempää oppimista. Kirja päättyy kehotukseen rikkoa rajoja, yhdistää teoria ja toiminta sekä rakentaa uudenlaista ammatillisen oppimisen tulevaisuutta. Teos sopii koulutuksen tutkijoille, kehittäjille, toteuttajille ja päättäjille. Se haastaa ajattelemaan ammatillista oppimista työn, ihmisyyden ja yhteiskunnan risteyskohdassa.